کودک خلاق

مهمون کوچولوی خدا 4 (جذاب کردن ماه رمضان برای کودکان)

1394/3/28 15:49
2,806 بازدید
اشتراک گذاری

 

ماه رمضان ماه تمام اعضای خانواده است و کودکان نیز از این بحث جدا

نیستند و آن ها نیز می توانند به سهم خودشان از این ماه استفاده کنند.

دوستان خوبم، مهمون کوچولوی خدا، که مطالب مرتبط با ماه رمضان  و کودکان هست، حالا حالا ها ادامه داره!

اگه به خود وبلاگ کودک خلاق  مراجعه کنید،اون ها رو خواهید دید.

  

 

 

تعدادی از خانواده های جوان، کودکانی دارند که قادر به روزه گرفتن نمی باشند. اما این امر به تنهایی دلیلی برای جدایی کوچکترین عضو خانواده از این ضیافت الهی نیست.

دستورالعمل غذایی برای کودکان

توجه بنیادی رمضان، حتی برای کودکان، امتناع از خوردن و آشامیدن از اذان صبح تا اذان مغرب است و یکی از شمار مزایای روزه داری سلامتی است. ماه رمضان برای آنانی که روزه داری را آغاز می کنند، زمان خوبی برای القای آرام عادات رژیم سلامتی است.

میوه، خرما، کشمش و عسل شماری از خوراکی هایی هستند که در قرآن آمده اند و بیشتر آنها به سهولت یافت می شوند. به نعمات این خوراکی ها فکر کنید که کودکان نسبت به پذیرش ایده نعمات خداوند پذیراتر هستند و در طول این ماه مبارک عادات خوبی را فرا می گیرند. خرما بشکلی ویژه اثر آرامش بخش در سرشت آنان دارد، مطلبی که هر مادری بکلی آن را می پذیرد.

اگر غذا ساده باشد، تشویق کودکان به آماده کردن غذا برای افطار ایده خوبی است. در نهایت آنها قادر خواهند بود تا ارزش این کار اجرایی دشوار را درک کنند.

کودکان را تشویق کنید تا وسایل خود را جمع کنند تا با هم به مسجد بروید. به آنها اجازه دهید تا در بخشش به یکدیگر مشارکت کنند، این کار باعث می شود تا آنها نسبت به البسه و اسباب بازی هایشان توجه بیشتری داشته باشند.

 

 

درخت نعمات بسازید

شما والدین گرامی می توانید از پوسترهای بزرگ برای ساختن تنه درخت و از پوستر های رنگی کوچکتر برای برگها استفاده کنید. از فرزندانتان درباره نعماتی که دارند بپرسید و از آنها بخواهید تا نام آنها را بنویسند یا شکل آنها را روی برگها بکشند. آنها را روی درخت بچسبانید و توجه داشته باشید که این درخت از طریق رمضان رشد می کند.

پس از یک ماه گزارش گیری از نعمات و برکات و اضافه کردن آنها به تنه درختی بی ثمر، اجازه دهید تا درک کنند که از ماه رمضان چه نعماتی را دریافت نموده اند.

به یاد داشته باشید که با تکیه بر عشق و رحمت خداوند به آن برکات نائل گردیده اید. همچنین با گذر این روزها از ایشان بپرسید که چگونه می توانند مهربانی خداوند را با دعا، صدقه و عمل خوب پاسخ گویند.

کودکان می توانند از وقایع درک خوبی داشته باشند و آنها را یادداشت کنند. این اقدام می تواند یک حرکت تازه و جدید باشد.

زمان قصه گویی در مسجد

اگر ممکن است، تلاش کنید تا با خانواده هایی که کودکان هم سن و سال فرزند شما دارند دور هم جمع شوید. این کار را می توانید در مسجد یا در خانه به شکل دوره ای انجام دهید. به نوبت داستان هایی درباره پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) بگویید. هیچ زمانی همچون رمضان زمان مناسبی برای بیان سیره پیامبر خدا و اهل بیت عصمت و طهارت و تعهد ایشان نسبت به دین کامل ایشان یعنی اسلام نیست.

داستانهایی دیگری که مناسبت دارد را از قرآن روایت کنید. هر مقدار که کودکان از قرآن بیشتر بشنوند و بیاموزند، حتی اگر آنقدر کوچک باشند که ندانند که چطور باید بخوانند، ریشه اسلام در قلب آنها بیشتر رشد خواهد کرد. بهتر است سعی کنیم که همیشه از کمترین سن ممکن بذر ایمان را در قلب کودکمان بکاریم.

پیوستن به کارهای جمعی

بردن مکرر کودکان به مسجد و پیوستن به همه فعالیتهای اجتماعی رایج در آن، راهی عالی در جهت نفوذ عشق به رمضان در آنها است. تشویق آنها به گستردن و جمع کردن جانماز و حتی گستراندن زیر انداز برای صرف افطار، راه های کوچکی برای تقویت این جذابیت است و می تواند آموزنده هم باشد. در حقیقت این فعالیتها ماه مبارک رمضان را هر چه بیشتر ملموس و محسوس می کند.

گوش دادن به قرآن

مطالعه روزانه قرآن امری پسندیده است، و این امر در ماه رمضان و بهار قرآن جلوه ای خاص می یابد. گوش دادن به آیات قرآن باعث می شود کودکان هر چه بهتر و بیشتر میل و رغبت به نزدیک شدن به خداوند پیدا کنند. در واقع آنها از طریق قرار دادن این پیام ها در ضمیر خود به این سمت حرکت می کنند. در هنگام خواب و بیداری برای آنها قرآن پخش کنید. این کار باعث می شود که آنها شنیده های امروز را فردا به عمل آورند. به میزانی که از کودکی آنها این کار را آغاز کنیم در سالهای متمادی و دورانی طولانی مدت تری این کردار با ایشان همراه خواهد بود.

بخشش در رمضان

رمضان زمان خوبی برای بخشش است. از کودکانتان بخواهید تا از داشته هایشان به دیگران بویژه به یتیمان بدهند. این عمل بخشش و عدم دلبستگی به اموال را به آنها آموزش می دهد.

ایجاد صندوق صدقات

به کودکان آموزش دهید تا مبلغی را به عنوان صدقه جمع آوری کرده و آن مبالغ را در اختیار مساجد قرار دهند.

دعا کردن

دعا کردن یکی از راه های بیان نیاز خود به پروردگار می باشد. روزانه برای هر یک از فرزندانتان به طور مجزا و با صدای بلند دعا کنید. آنها با شنیدن نام  خودشان در دعا، به دعا کردن تشویق می شوند.

منبع: http://www.alamto.com/

تهیه و تنظیم: سمانه پورگل افشان

باز نشر: وب سایت سفینه

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کودک خلاق می باشد